donderdag 26 februari 2015

De winters van weleers……..

Waar zijn uw wrede winters van weleer,
uw ijsverstijfde koninkrijk gebleven,
oh, afgedankte Wintervorst,
in uw ooit meedogenloze tirannie?
Niet langer wordt ons aardse leven
door uw dodelijke hand omklemd.
Ook uw rijk  bleef niet gespaard
voor de warme Golfstroom
van voortgaande feminisering
die al zo vele masculiene burchten trof.
Meisjes staan nu parmantig voor het bord,
leggen jolig de weersverwachting uit,
(opnieuw een lage drukgebied),
waar vroeger de Wijzen uit De Bilt
ons angst aanjoegen met hun
dreigende berichten over sneeuw en ijs.
De zonen van Hendrick Avercamp
kunnen nu geen droog brood meer verdienen.
Soms zien wij een oude bedelaar,
Koning Winter, aan het einde van zijn dagen,
ternauwernood geduld als hij jammert
om een handvol graadjes vorst,
een handjevol maar, echt niet méér.
Où sont les neiges d’antan?
mummelt hij met tandeloze mond.
Mi lanct na die, gheselle mijn,
Du coers die doot, du liet mi tleven…
Maar dit zachtaardig ouwewijvenweer
is voor mij niet waard geleefd te worden.
Stil hoop ik op een bewegingloze nacht
met twintig graden vorst
waarin ik verkruimel en slechts
mijn legende achterlaat.

Cees Leliveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.