donderdag 27 augustus 2015

Dichterscafé augustus 2015

Dichterscafé augustus 2015 - Onderwerp:
“En ik werd die ik was gebleven”

Inleiding door Jos Paardekooper

En ik werd die ik was gebleven


Voor het thema van de augustusbijeenkomst hebben wij ons laten inspireren door de (onder)titel van de afscheidsrede van Gerard Visser, die tot vorig jaar hoogleraar cultuurfilosofie was aan de Rijksuniversiteit Leiden. Die rede (ook in boekvorm uitgegeven) luidde: Oorsprong & vrijheid, En ik werd die ik was gebleven. De ondertitel had hij ontleend aan het gedicht 'De soldaat en de zee' van Martinus Nijhoff, opgenomen in zijn befaamde bundel Nieuwe gedichten uit 1934. 

Het gedicht is te lang om hier in z'n geheel op te nemen, maar de bewuste strofe luidt: 

'Geleidelijk bracht de brug
van het leven over het leven
mij naar mijn oorsprong terug
en ik werd die ik was gebleven.'

Het volledige gedicht is, voor wie daar behoefte aan heeft, behalve in de bundel ook te vinden in de Verzamelde gedichten van Nijhoff, en daarnaast eenvoudig te traceren via internet. Gerard Visser verbindt deze regel, die ook elders in zijn filosofische oeuvre een rol speelt (o.a. in De druk van de beleving) met de pogingen die mensen ondernemen om hun innerlijke vrijheid te vinden of te hernemen: 'Hoe kan iemand naar zichzelf worden teruggeroepen, teneinde zichzelf te hernemen, te herbronnen?' Een zin die op zichzelf weer tal van vragen oproept, al was het maar doordat hij uiteraard is losgezongen' van zijn context. (Het werkwoord 'loszingen' danken wij trouwens weer aan Nijhoff, die het voor het eerst gebruikte in 'Het lied der dwaze bijen', uit, jawel, Nieuwe gedichten.)


Gedichten van deze bijeenkomst:

Gedichten op het thema

Zat je daar aan dat tuintafeltje door Michiel van Hunenstijn
We werden wat we waren gebleven door Wil Fraikin
Ruimte en Tijd door Wim van den Hoonaard
Verlamming door Neletta van Heuven

Amy door Violet Asseruit Mane
Eigenheid door Sieth Delhaas
Randonnée door Theo de Jong

Laatbloeier door Arja Scheffer
En ik werd die ik was gebleven door Cees Leliveld
Grafschrift door Tinus Derks
Oorsprong door Nele Holsheimer
Meester worden door Jos Paardekooper
Ik kwam mezelf tegen door Jan van Laar
Blijven of gebleven worden door Joost Golsteyn
Turmoil door Maarten Douwe Bredero
Ik werd die ik was gebleven door Frank Galesloot

Splash door Astrid Aalderink



Voor de bijeenkomst van 29 september kunt u zich laten inspireren door onderstaande zin.
                      ‘Vermoedelijk stak er een liefdesgeschiedenis achter’
(uit Mysteriën, 1892, auteur Knut Hamsun).
Dit thema is ingebracht door Joost Golsteyn.




Graag tot dan, namens Herman, Jos en Arja!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.