donderdag 29 oktober 2015

Dichterscafé oktober 2015

Dichterscafé oktober 2015 - Onderwerp:

De eerste regel uit het onderstaande gedicht.
Ik kleine slaaf van poëzie en taal,
mij was ter borst de eerste melk al schraal.
Zó droef, zó dun klonk 't moedermonds verhaal,
waar het kanon in doorklonk van Transvaal,
en zó vol tranen was het kleine lied
van bruut verraad en simpels boers verdriet,
dat, wat mij voedde, woord en melk en brood,
dit à doortrokken was van dood en dood.

(uit De holle man, 1945 van Gerard den Brabander).



Gedichten van deze bijeenkomst:

Gedichten op het thema

Terechtwijzing door Herman Posthumus Meyjes
Ik kleine slaaf van plezier en taal door Dick Smeijers
Het delirium der schrale melk door Joost Golsteyn
Hoop doet leven door Marianne Sorgedrager-Van Halewijn
Ik kleine slaaf door Cees Leliveld
Kleine ode aan Gerard den Brabander door Pieter Bas Kempe
Metamorfosen door Leen de Oude
Melkklem door Nele Holsheimer
Poëzie als middel door Wim van den Hoonaard
Ter borst door Jan van Laar
Mij was ter borst de melk al schraal door Michiel van Hunenstijn
Grafschriften door Tinus Derks


Gedichten zonder vastgesteld thema

Nutteloos door Niels Klinkenberg
Dag pap door Astrid Aalderink
Zelfportret door Sieth Delhaas
Kerkhof door Arja Scheffer

Black & White door Maarten Douwe Bredero


Voor de bijeenkomst van 24 november kunt u zich laten inspireren door onderstaande zin:

“Als een die buiten adem uit de zee
de kust bereikt heeft en vandaar zich omwendt
naar ’t water dat hij heeft doorstaan, en kijkt,

zo wendde zich mijn ziel ook om, nog vluchtend,
voor ’n blik naar achteren op de doortocht die
nog nooit een mens in leven heeft gelaten.”.

Inferno, canto I, 22 – 27 uit La Divina Commedia, van Dante Alighieri, 
Dit thema is ingebracht door Leen de Oude.

Graag tot dan, namens Herman, Jos en Arja!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.